”Bättre ge bort upplevelser än prylar”
Hallå där, Oksana Mont, Sveriges enda professor i hållbar konsumtion. Hur ska vår konsumtion bli mer hållbar?
– Mycket handlar om att främja hållbara livsstilar och inte bara hållbara prylar. Långt ifrån alla företag arbetar med att få fram hållbara varor, även om det borde vara självklart.
Hur kan företagen och butikerna bli bättre på att minska sin totala klimatpåverkan?
– De behöver tänka längs hela varukedjan. Ta en möbelfabrik till exempel. Det räcker inte med att spara energi i själva fabriken, utan man måste också försäkra sig om att man köper klimatsmart material och att det finns möjligheter för att reparera och återanvända möbler. Ofta fokuserar man för mycket på den egna verksamheten och glömmer bort resten.
Som privatkund, hur ska jag veta vilka varor som håller måttet?
”Det handlar om att främja hållbara livsstilar.”
– Här skulle jag vilja uppmana myndigheterna att ta bort miljö- och hälsofarliga varor i stället för att miljömärka de produkter som är bra, fast exempel av cigarreter visar att det inte är så lätt. Det är svårt att vara en medveten kund om det innebär att man måste gå igenom 25 000 produkter som finns i ett modernt varuhus för att hitta ekologiska och hållbara alternativ. Vore det inte lättare och tidseffektivt för oss kunder att navigera bland 5000 hållbara varor?
Hur kan man som företag tjäna pengar på hållbara livsstilar?
– Det finns en ökande trend att man ger bort gåvor i form av upplevelser. Här finns stora möjligheter att skapa tillväxt i ekonomin, samtidigt som utsläppen blir låga. Kanske kan man hellre ge bort en massage, ett biobesök eller matlagningskurs i stället för en skjorta.
Kommer vi i framtiden att äga så många prylar som i dag?
– Svårt att säga. Men vi ser en växande trend som kallas samarbetskonsumtion. Det går ut på att man ingår i ett nätverk där man får tillgång till prylar utan att behöva köpa dem. Där ingår till exempel bilpoolar och att man leasar barns bilstolar. Det ger ett effektivare utnyttjande av redan tillverkade varor och mindre utsläpp. Det är ett annat sätt för företag att tjäna pengar på.
Text: Ulrika Oredsson
Publicerad: 2012